شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
با افزایش جامعه سالمند در تهران و اینکه خیلی از آن‌ها به دلیل وضعیت جسمی نمی‌توانند پله‌های معمولی را بالا بروند ضرورت دارد شهرداری تهران و سازمان‌های زیر مجموعه در جهت بالابردن رفاه این بخش از جامعه توسعه پله برقی‌های مکانیزه و سالم  را در دستور کار قرار دهند.  
کد خبر: ۷۰۱۲۱

تیتر20 - توسعه شهری هم سو با افزایش رفاه و آسایش شهروندان به نتیجه مطلوب می رسد . توسعه همه جانبه با کمک مدیریت شهری تحقق می پذیرد در تمامی وجوه زندگی شهری ، اعم از محیط زیست ، خدمات شهری، توسعه شهری و ... که در نهایت منجر به شهر ایده آل و هوشمند می شود.


کلانشهرها همیشه درگیر مسال گوناگونی هستند ، از جمع آوری زباله و نخاله تا صد معبر و آلودگی های بصری . اما شاید دور از ذهن باشد که یکی از معضلات این روزهای زندگی شهری در تهران بحث خرابی پله برقی‌ها است.


با توجه به گسترش مسیر ها و معابر و گسترش حمل و نقل عمومی در سطح شهر (BRT) اغلب توقفگاه ها در میانه بزرگراه ها و خیابانهای پر تردد است و برای سهولت در تردد از سالها قبل از پله های مکانیزه (پله برقی)استفاده شده است .


 در سالهای اخیر افزایش پله برقی در ایستگاه های اتوبوس و مترو ها و اماکن پر تردد به یک موضوع ضروری و غیر قابل حذف تبدیل شده است . 


توسعه خدمات شهری با راه‌اندازی خطوط بی‌ آر تی و نیز گسترش خطوط مترو، مسئولان شهری را ناگزیر از راه‌اندازی پله‌های برقی در ایستگاه‌های این خطوط کرد تا طرح استفاده از وسائط نقلیه عمومی در حد شعار باقی نماند و به دلیل ارائه خدمات مطلوب، به عادت شهروندی شهروندان تهرانی تبدیل شود.


با توجه به استفاده تمامی اقشار جامعه از وسایل نقلیه عمومی از هر گروه سنی ، سلامت این دستگاهها برای استفاده در درجه نخست قرار دارد. طبق آمار مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (137) در ماه های اخیر تعداد شکایت های مبنی بر خاموشی و خرابی پله های برقی چه در سطح شهر و چه در شهر زیر زمینی رو به افزایش چشمگیری گذاشته است و این مهم نشان از نارضایتی جمعی و عمومی از این معضل دارد .


طبق اذعان بسیاری از مدیران حوزه شهری، یکی از علل اصلی خرابی پله های برقی پل های عابر پیاده و ایستگاه های مترو، عدم تامین قطعات یدکی مورد نیاز به علت تحریم ها و بودجه است.


 تا چند سال گذشته بسیاری از پل های عابر پیاده سطح شهر به صورت سنتی ساخته می شد تا اینکه به دستور شهردار وقت مقرر شد پل های عابر پیاده ای که دارای بیشترین تردد در مناطق است مکانیزه شده و به پله های برقی مجهز شود. 


در حال حاضر تعداد پل های عابر پیاده مکانیزه سطح شهر تهران ۴۷۲ دستگاه است که از این تعداد ۳۸۷ دستگاه در حال سرویس دهی هستند و ۸۵عدد نیز به دلایلی چون تعویض پوشش سقف، خرابی قطعات، خاموشی موقت، درگیر شدن مکانیزم های ایمنی، جمع آوری آن پل و در نهایت به دلیل قطعی برق خاموش می باشند.


شهرداری تهران موظف به نصب ، نگهداری و حفاظت از تاسیسات شهری است و در کنار ان شهروندان هم باید در حفظ شهر کوشا باشند اما در این میان برای اورهال این تاسیسات شهری بین سازمان زیبا سازی شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک تعاملات سازنده ای وجود ندارد .


براساس تصمیم مدیریت شهری با توجه به اینکه درآمد پیش‌بینی شده برای نگهداری پل‌های عابر مکانیزه از محل تبلیغات و سازمان زیباسازی تامین می‌شود، قرار بر این شد که کار نگهداری این پل‌های عابر مکانیزه از طریق معاونت خدمات شهری انجام شود، زیرا نگهداری این پل‌ها نیز، کار تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیکی هم نیست.


معاونت حمل و نقل و ترافیک موظف به تامین قطعات لازم برای تعمیر و نصب و راه اندازی مجدد پله های برقی را دارا است اما دلیل کم کاری خود را به گردن تحریم ها و نبود واردات می اندازد در صورتی که شرکت های دانش بنیان بسیار در داخل کشور وجود دارند که می توانند در این مسیر یاری رسان باشند .


مدیریت شهری هم گاه و بی گاه مشکل را به گردن پیمانکارانی می اندازد که باید بر کنترل و کیفیت کارکرد این پله ها نظارت داشته باشند ، اما ندارند و گاهی هم سرقت قطعات این پله ها را علت خاموشی و خرابی عنوان می کنند.


طبیعتا وسایل برقی و مکانیکی هر لحظه ممکن است دچار نقص شود و مستلزم نگهداری و تعمیر مداوم است. از این رو پیمانکاران باید موظف به سرکشی و تعمیر آن ها باشند.
مهم نیست که معاونت حمل و نقل مسئول این کار است یا معاونت خدمات شهری، بلکه مهم این است که پله‌های برقی سطح شهر نباید لحظه‌ای به حال خود رها شوند. طبیعتا این پله‌ها مستهلک می‌شوند و عمر کاری‌شان به اتمام می‌رسد. 


قطعات معیوب می‌شوند و اگر اینها به موقع تعمیر نشود، می‌تواند زمینه ساز حتی حادثه ای باشند یا برای مردم ایجاد زحمت کنند.


 این روزها با افزایش جامعه سالمند در تهران، خیلی از افراد مُسن نمی‌توانند پله‌های معمولی را بالا بروند و باید بتوانیم برای آنها پله برقی‌ها سالم  را تدارک ببینیم. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز